Někteří profesionální řidiči po 1. dubnu nevyjedou
27.3.2008
Očekávané problémy pro řidiče od 1.4.2008
27.03.2008 - Hynek Paštěka, Jiří Novotný - Zpravodajství - str. 09
Někteří profesionální řidiči po 1. dubnu nevyjedou
Po 1. dubnu 2008 hrozí držitelům řidičského průkazu skupiny C, že nebudou moci vykonávat své povolání.
Tohoto dne totiž vstoupí v platnost zákon o zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.
Nově bude vyžadováno osvědčení o odborné způsobilosti od držitelů řidičských průkazů skupin C1 a C, kteří řídí vozidlo od 3,5 do 7,5 tuny a kteří ho dosud mít nemuseli.
Problém je v tom, že zatímco držitelé oprávnění C1 dostanou osvědčení automaticky, držitelé skupiny C, kteří je získali před 1. 10. 2007, budou muset absolvovat vstupní školení zakončené náročnou zkouškou.
Podle europoslance Jana Březiny (KDU-ČSL) je toto ustanovení nesmyslné: „Evropská směrnice 2003/59/ES nic takového po řidičích nepožaduje,“ řekl.
Držitelů řidičského oprávnění skupiny C je u nás zhruba 200 až 250 tisíc. Jen mezi lety 2002 až 2006 jich přibylo zhruba 40 000. Držitelů C1 je asi tisíc, tedy necelá dvě procenta.
„Držitelé céčka o této komplikaci věděli, takže si mnoho z nich profesní osvědčení udělalo, i když ho nepotřebovali. Ale je spousta takových, kteří ho nemají a zatím si ho ani nemají kde udělat. Ti se teď ocitají v právním vakuu a nemohou vykonávat svoji profesi,“ řekl předseda Asociace Autoškol Ondřej Horázný.
Zákon však může být i diskriminační pro řidiče, kteří by k nám přicházeli z jiných zemí Evropské unie nebo zemí třetích.
Požaduje totiž vstupní školení po všech, i když směrnice říká, že profesní osvědčení musejí mít až řidiči nákladních vozů, kteří dostanou průkaz po 10. září 2009. Zahraniční řidiči si je tedy nemají kde udělat, neboť u nich toto zatím neznají.
„Zákon tak znevýhodňuje držitele skupiny C1 proti C a zakládá překážku volnému pohybu pracovních sil, což je v rozporu s evropským právem. Zase jsme jednou papežštější než papež,“ uvedl Březina.
Podle Horázného návrh ještě prohlubuje nedostatek řidičů u nás.
„Autodopravci nebudou moci ani najmout řidiče odjinud a vlastní řidiči budou mít se získáním profesního osvědčení velké náklady,“ doplnil Horázný.
Ministerstvo dopravy (MD) trvá na tom, že nový zákon pouze sjednotil českou legislativu s evropskou. „Rozhodně nejdeme nad její rámec. Navíc nechápu, proč Březina přišel s touto kritikou až týden před vstupem zákona v platnost. Dostatečný prostor pro úpravy přece byl při jeho projednávání ve Sněmovně a Senátu,“ řekl včera Právu mluvčí MD Karel Hanzelka.
Mluvčí potvrdil, že všichni noví řidiči nákladních aut budou muset absolvovat 140hodinové vstupní školení. Po získání osvědčení o odborné způsobilosti je pak v příštích pěti letech čeká sedm pětidenních kurzů v celkovém rozsahu 35 hodin.
„Chtěl bych připomenout, že jde o řidiče profesionály. Naším cílem je zvýšit bezpečnost silničního provozu,“ uvedl Hanzelka.
Ministerstvo dopravy teď dokončuje prováděcí vyhlášku, která stejně jako nový zákon nabude účinnosti 1 dubna.
„Počítáme ale s přechodným obdobím – pro řidiče autobusů do letošního září, a pro řidiče nákladních aut až do září 2009,“ ujistil Hanzelka.
***
Zákon znevýhodňuje držitele skupiny C1 proti C. Zase jsme jednou papežštější než papež. Jan Březina, europoslanec
Tohoto dne totiž vstoupí v platnost zákon o zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.
Nově bude vyžadováno osvědčení o odborné způsobilosti od držitelů řidičských průkazů skupin C1 a C, kteří řídí vozidlo od 3,5 do 7,5 tuny a kteří ho dosud mít nemuseli.
Problém je v tom, že zatímco držitelé oprávnění C1 dostanou osvědčení automaticky, držitelé skupiny C, kteří je získali před 1. 10. 2007, budou muset absolvovat vstupní školení zakončené náročnou zkouškou.
Podle europoslance Jana Březiny (KDU-ČSL) je toto ustanovení nesmyslné: „Evropská směrnice 2003/59/ES nic takového po řidičích nepožaduje,“ řekl.
Držitelů řidičského oprávnění skupiny C je u nás zhruba 200 až 250 tisíc. Jen mezi lety 2002 až 2006 jich přibylo zhruba 40 000. Držitelů C1 je asi tisíc, tedy necelá dvě procenta.
„Držitelé céčka o této komplikaci věděli, takže si mnoho z nich profesní osvědčení udělalo, i když ho nepotřebovali. Ale je spousta takových, kteří ho nemají a zatím si ho ani nemají kde udělat. Ti se teď ocitají v právním vakuu a nemohou vykonávat svoji profesi,“ řekl předseda Asociace Autoškol Ondřej Horázný.
Zákon však může být i diskriminační pro řidiče, kteří by k nám přicházeli z jiných zemí Evropské unie nebo zemí třetích.
Požaduje totiž vstupní školení po všech, i když směrnice říká, že profesní osvědčení musejí mít až řidiči nákladních vozů, kteří dostanou průkaz po 10. září 2009. Zahraniční řidiči si je tedy nemají kde udělat, neboť u nich toto zatím neznají.
„Zákon tak znevýhodňuje držitele skupiny C1 proti C a zakládá překážku volnému pohybu pracovních sil, což je v rozporu s evropským právem. Zase jsme jednou papežštější než papež,“ uvedl Březina.
Podle Horázného návrh ještě prohlubuje nedostatek řidičů u nás.
„Autodopravci nebudou moci ani najmout řidiče odjinud a vlastní řidiči budou mít se získáním profesního osvědčení velké náklady,“ doplnil Horázný.
Ministerstvo dopravy (MD) trvá na tom, že nový zákon pouze sjednotil českou legislativu s evropskou. „Rozhodně nejdeme nad její rámec. Navíc nechápu, proč Březina přišel s touto kritikou až týden před vstupem zákona v platnost. Dostatečný prostor pro úpravy přece byl při jeho projednávání ve Sněmovně a Senátu,“ řekl včera Právu mluvčí MD Karel Hanzelka.
Mluvčí potvrdil, že všichni noví řidiči nákladních aut budou muset absolvovat 140hodinové vstupní školení. Po získání osvědčení o odborné způsobilosti je pak v příštích pěti letech čeká sedm pětidenních kurzů v celkovém rozsahu 35 hodin.
„Chtěl bych připomenout, že jde o řidiče profesionály. Naším cílem je zvýšit bezpečnost silničního provozu,“ uvedl Hanzelka.
Ministerstvo dopravy teď dokončuje prováděcí vyhlášku, která stejně jako nový zákon nabude účinnosti 1 dubna.
„Počítáme ale s přechodným obdobím – pro řidiče autobusů do letošního září, a pro řidiče nákladních aut až do září 2009,“ ujistil Hanzelka.
***
Zákon znevýhodňuje držitele skupiny C1 proti C. Zase jsme jednou papežštější než papež. Jan Březina, europoslanec
Autor: Redakce | Sekce: Média a školení | Tisk | Poslat článek známému